Andree

25 år

Publicerad 2011-02-28 22:29:41 i Allmänt,

Jag var fem och halvt år och min syster hade fyllt tre några månader tidigare när vi spenderade en vecka hos min mormor och morfar. Alla andra frukostar hade vi pratat om vad som skulle hända under dagen, det hände att vi gick till stranden och matade svanarna, att vi gick till någon lekplats och lekte eller bara satt hemma och lekte med de leksaker vi hade där. Morfar brukade busa med oss vid frukostbordet när mormor inte såg oss och de dagar vi var inomhus hände det ofta att både mormor och morfar var med och lekte på ett eller annat sätt.

Men en morgon var de båda tysta och bara satt och läste i tidningen. Hur mycket min syster och jag än försökte skoja till det så förblev de tysta och bara läste. De ville inte leka med oss under dagen och deras lägenhet har aldrig varit tystare än den dagen. Vi fattade ju att något hade hänt men inte direkt vad. Man hör ofta att det var bättre på Palmes tid men jag har ingen aning, jag var bara fem och halvt (exakt på dagen) när han dog. Ikväll är det 25 år sedan och jag minns att det blev en annan ton i samtalen vuxna emellan sedan den dagen och en tid framöver.

Kommentarer

Postat av: Madammen

Publicerad 2011-03-01 00:14:35

Jättebra skrivet :) Mycket tänkvärt, poetiskt och vackert!

Postat av: svärmor

Publicerad 2011-03-01 18:30:21

Jag minns detta.

Ni var hos mormor och morfar när vi jobbade den helgen. Vet att far(morfar) inte var på sitt bästa humör den dagen...Tror inte ni har sett morfar så fler gånger..faktiskt inte jag heller när mormor och morfar lämnade er här.. ni fick inte leka och busa som ni brukade.

Du Andree visste inte vad som hänt men förstod att något hemskt hade hänt.

Kommer i håg att både du och Madeleine var ledsna när ni kom hem från mormor och morfar. Detta är mitt minne av denna dag då Sverige också blev drabbad av terror. Jag minns att jag kom till jobbet och hela personalen tog mycket lång tid på oss att börja jobba dem morgonen..vi satt som förstende vid tv.n tror faktiskt vi grät också

Sen var det många patienter som tog detta mycket hårt. Jag tror att vi var så rörda över vad som hänt. I Sverige och Palme. Detta är mitt minne av denna dag då dom/ någon sköt Palme. kram från Mor

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andree

Hej jag heter Andree och är närmare en gubbe än en grabb. Bor tillsammans med min sambo och min dotter i ett renoveringsobjekt jag köpte när jag var nitton år som vi renoverar när ork och lust infinner sig. Jag har just startat min föräldraledighet och tycker att det är spännande att få vara tillsammans med min dotter hela dagarna.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela