Andree

The Good the Bad and the Ugly

Publicerad 2008-03-23 21:40:22 i Film,

Aai aai aaa... Mow wow wow...

image56


I cirka 3 veckor tjatade jag på min sambo om att vi skulle se på denna klassiska Clintan-rulle. I början var hon väl helt emot det, men efter lite övertalning (läs psykning, tråkande, bönande och bedjande), gick hon till slut med på det. Hon trodde att den skulle vara hur tråkig som helst då jag "somnade hela tiden". Egentligen var det bara en gång jag somnade och detta var för att jag var förkyld och hade feber och var totalt slut i hela kroppen. (Däremot har jag nog somnat ett 10-tal gånger till Das Boot, fast den är också hur bra som helst.) Hur som helst, efter den milda övertalningen (tex skrikande Aai aai aaa... mow wow wow så fort ett tillfälle gavs) så såg vi den till slut. Och nu tänkte jag lite kortfattat recensera denna rulle.


Angel Eyes är vad vi idag kallar hitman, han ska likvidera en äldre man. För att rädda sitt eget skinn berättar mannen om en gömd kista med guldpengar värda 200.000 dollar, (strax över 6 miljoner dollar idags värde) som en soldat från sydstatsarmén -Bill Carson- gömt undan. Man får snabbt en aning om att Angel Eyes är the Bad guy. 

Någon helt annanstans. Tuco är en efterlyst mexikanare och tillsammans med Blondie försörjer dom sig på att rida in till olika städer och överlämna Tuco till sheriffen, då han är efterlyst i princip hela västern. Blondie får belöningen, och när Tuco döms till döden genom hängning, står Blondie beredd med sitt gevär att skuta av snaran som en riktig Good guy. Men efter ett tag inser Blondie att Tuco inte kommer att bli värd så mycket mer pengar, så dom rider ut i öknen och där lämnas Tuco åt sitt öde.

Tuco klarar att ta sig, trots att han nästan steks i öknen, till en by. Med lite whiskey i strupen och en stulen pickadolla bestämmer han sig för att hämnas, och lyckas få ut Blondie i öknen för en mardrömsvandring, med mottot ett öga för ett öga... Har man inte fattat det innan så fattar man nu att han är rätt Ugly. Precis innan Blondie ska få en kula i sig dyker en hästtransport full med döda sydstatssoldater, utom en - Bill Carson.  Bill berättar om en nedgrävd skatt som kan bli Tuco´s bara han får lite vatten. När Tuco rusar efter vatten lyckas Blondie ta sig fram och får då reda på var exakt var skatten ligger.

Här börjar en resa genom ett sargat land. Sargat av det Amerikanska inbördeskriget och de två "vännerna" dras ofrivilligt in i det på båda sidor av dom stridande. Frågan är inte vem som först kommer till skatten utan vem som kommer levande därifrån med den.


Denna film är nästan 3 timmar lång. Till skillnad från många andra filmer håller denna ett jämnt tempo genom hela filmen, och jag upplever aldrig denna som för mycket eller tråkig någongång. Tvärtom, detta är nog den bästa western jag sett, både sett till story och scenografi, med bland annat de spanska bergen i horisonten.

Repliker:
[Tuco ligger i ett  löddrigt badkar.]
Enarmad man: Jag har letat efter dig i 8 månader. När jag behövde en pistol i min högra hand, tänkte jag på dig. Nu har jag dig precis där jag vill. Jag har haft gott om tid att lära mig att skjuta med vänstran.
[Tuco skjuter honom med en pistol som han gömt i löddret]
Tuco: När du ska skjuta, skjut, prata inte.

Tuco: [Försöker läsa ett meddelande]
Vi ses snart, id... id... idi...
Blondie: [Tar meddelandet]
Idioter. Det är till dig.


Filmens plus:
Med tanke på att filmen är drygt 40 år håller den fortfarande hög standard. Filmmusiken är skriven av Ennio Morricone, och Extacy Of Gold som spelas vid kyrkogården är riktigt bra, kommer nog att trötta ut min sambo med denna inom kort. Ett annat plus får väl sägas vara att min sambo också tyckte om filmen.

Filmens minus:
Filmen spelades in i Spanien med spanska skådisar, och vid vissa tillfällen ser man att det är dubbat till engelska, men det kan man lätt blunda för.

Jag ger Filmen 10/10.
Se den.

Bolagret på Väla i Helsingborg har ett duschdrapperi med en bild av Clint Eastwodd som, jag nästan är säker på, kommer ifrån filmen. Jag uppmanar alla att köra dit och köpa dessa duschdrapperier, för det är det häftigaste drapperi jag sett.

Kommentarer

Postat av: Sambon

Publicerad 2008-03-23 22:06:14

Aai aai aaa... Mow wow wow...
Jo, den var faktiskt verkligen bra - det trodde jag inte - men glad att jag har sett den nu... Och vi har verkligen det finaste duschdraperiet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andree

Hej jag heter Andree och är närmare en gubbe än en grabb. Bor tillsammans med min sambo och min dotter i ett renoveringsobjekt jag köpte när jag var nitton år som vi renoverar när ork och lust infinner sig. Jag har just startat min föräldraledighet och tycker att det är spännande att få vara tillsammans med min dotter hela dagarna.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela