Andree

Hur tänkte jag här då?

Publicerad 2008-07-08 22:36:20 i Huset,

Impulsivitet är något som borde rubriceras sjukdom eller psykisk ohälsa. Inte för att det är jobbigt just under impulsivitetshändelsen (förutom de närmast drabbade) utan efteråt, när hjärnan äntligen kopplat och man insett att man nog ändå inte hade tänkt igenom riktigt innan man startade med sin impulshandling. Fruntimmer som kommer hem med minkpälsar trots att alla pengarna är slut och räkningarna obetalda, och gubbar som helt plötsligt byttat ut sjubarnsfamiljens enda bil mot en sportig liten räjser.

Min far är impulsiv (jo, lite grann i alla fall). En morgon vaknade mor av att han stod i sovrummet och startade upp motorsågen och satte den i väggen utan att blinka. Vill poängtera att han faktiskt hade "frågat om lov" först och berättat hur han hade tänkt. Det är bara så att min mor svarar ja på allt när hon sover. Möjligt att han utnyttjade detta, men ingen vet säkert. Hursomhelst, hålet i väggen blev ett fint valv som finns kvar än idag och det blev hur bra som helst. Men lite jobbigt var det nog för mor som vaknade av en motorsåg i sovrummet, jag menar, hur ofta vaknar du själv av detta?

Jag har nog ärvt lite av fars impulsivitet. Men den räcker bara halvvägs på mig. Jag vet i huvudet hur saker och ting kommer att bli, men när jag rivit ner halva huset så står jag där och kliar mig i huvudet säger för mig själv:
- Hur tänkte jag här då?
Då blir det jobbigt för mig.

I söndags så var vi inne hos våra grannar och jag blev lite impad av deras rabatt, för det var en fin, lummig och gammaldags rabatt med mycket olika blommor, växter och träd i huller om buller. Då tänkte jag för mig själv:

- Så vill jag också ha!
- Men deras är mycket bredare, som gör att dom kan ha så mycket.
- Men jag kan väl bredda vår?
- Hurdå?
- Om jag fyller den långa gången med jord så vinner vi typ sjuttiofem centimeter
- Och var ska jag ta jorden ifrån?
Då slog det mig att jag med ens slipper köra den stora komposthögen på tippen utan utnyttjar den jorden. (Det slog mig nu när jag skrev hur jag tänkte att jag kanske inte är riktigt frisk i huvudet utan är lite schizo trots allt ändå.)

Hursomhelst, igår efter jobb gick jag en promenad med madammen då igår var den nya dagen på vårt nya liv där vi försöker minska vårt omfång, och då passade jag på att ventilera mina tankar och idéer. Trots allt så var hon inte svårövertalad och när vi kom hem igen så började jag med att bryta upp all betong som låg gjuten där. Mitt i allt detta kom jag att tänka på min impulsivitet, men trots att baksidan av tomten ser ut som Paris bakgator under andra världskriget så tror jag ändå att allt kommer att bli skitbra till slut.

Idag var vi på Bauhaus och köpte lite ogräsmatta (som kommer räcka till halva tomten!) och kollade lite priser på trallvirke för vi kommer, om tid och pengar räcker, att anlägga ett trädäck på baksidan. Även där tror jag att det kommer att bli skitbra. Vi får väl se hur övertygad jag är när jag väl ligger där på alla fyra och säger till mig själv:
Hur tänkte jag här då?

Over and out.

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2008-07-08 22:43:48

Hoppas du haft en trevlig Tisdag! :D kika gärna in i min blogg och släng in en kommentar om du har tid! :)



Postat av: Far

Publicerad 2008-07-08 22:51:23

Riktigt så gick det inte till, men din version lät roligare än verkligheten.

Verkligheten var följande: Vi låg i vår säng och diskuterade om att göra ett valv. Och Mor tyckte det var en bra idé. Sen efter frukost gick jag ut och hämtade motorsågen.

Men visst var det inpulsivt, samma sak händ hemma hos dej. Där var det väggen in till bastun som fick ge vika. Men även där hade jag frågat först, om du inte tyckte det var en bra idé. Och du sa ju jo.

Man måste vara lite inpulsiv och inprovisera lite.

Postat av: Andree svarar:

Publicerad 2008-07-08 22:56:58

Far.

Ok, så var det kanske och det kan jag inte säga emot. Man minns tyvärr inte alla detaljer efter typ 20 år. Det jag ville poängtera var just det impulsiva, och att min försvinner halvvägs.

Postat av: Madammen :))

Publicerad 2008-07-08 22:58:36

Just denna impulsiviteten uppskattade jag. Jag tror verkligen att det kommer bli superfint på baksidan! Mindre uppskattad impulsivitet är tex när du får för dig att prova om tvätthögen platsar mitt på vardagsrumsgolvet ;) Puss!

Postat av: Andree svarar:

Publicerad 2008-07-08 23:01:56

Jenny.

Jotack min tisdag har varit bra. Jag undrar bara en sak, när du skrev kommentaren, var det för att du raggade läsare eller för att du faktiskt läst mitt inlägg? Jag kommer att hålla koll på din blogg om du lovar att göra samma sak för mig. Ta inte detta personligt men jag tycker att det är jävligt annoying med spam, speciellt om man försöker skriva bra och personliga inlägg. Dessutom försökte jag svara dig, men hur jäkla lönt är det om man spärrar det, känns jäkligt puckat.

Postat av: Andree svarar:

Publicerad 2008-07-08 23:04:58

Madammen.

Man måste testa, eller hur?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andree

Hej jag heter Andree och är närmare en gubbe än en grabb. Bor tillsammans med min sambo och min dotter i ett renoveringsobjekt jag köpte när jag var nitton år som vi renoverar när ork och lust infinner sig. Jag har just startat min föräldraledighet och tycker att det är spännande att få vara tillsammans med min dotter hela dagarna.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela