Andree

C eller K

Publicerad 2008-02-26 23:41:28 i Allmänt,

Tänk vad en bokstav kan göra.
Det är så här att mitt efternamn är Carlsson, fast egentligen är det Karlsson, trots att det är Carlsson.

Låter det invecklat? Bra.
Det är så här att min far heter med C och det har han alltid gjort. Min mor hette med K, dom hade samma efternamn innan dom gifte sig alltså, bara det att det stavades olika. När jag var liten trodde jag att man bara fick gifta sig med tjejer med samma efternamn, men det fanns inga tjejer -inte vad jag kommer ihåg i alla fall- med det efternamnet förutom min syster i skolan. Jag visste ju så klart att det kunde man inte i heller göra, så det såg ju mörkt ut för mig där ett tag.

Hur som helst. När päronen gifte sig så var det ju tänkt att använda sig av C, men av någon anledning blev det inte så. Far skyller på att prästen troligtvis va full när det skulle bokföras. Det kan ju tänkas att han tyckte att inget behövdes göras, för de hette ju samma. Saken är bara den att jag och mina syskon har K efter mor, och jag har i senare år fått reda på att är inte föräldrarna gifta får man mors efternamn. Har då prällen inte gjort någon ändring i namnet kan det tänkas att folkbokföringen tar efter mossans efternamn. Jag har trots detta blivit lärd att det är med C och inget annat, allt annat är fel.

När jag var liten frågade jag ofta varför man inte bara ändrade det, men fick reda på att fassan redan försökt, det kostade multum, eller nej, kanske inte multum som en helförmögenhet.
-Numera hetar jag Auf den Pinkensthrååhlenien, kostade enkommaen, men det var det värt för nu tar det upp 2 rader när jag ska skriva under något med mitt namn...
Men har för mig att det gick på 5000 under mitten av 80 talet. Det va inte värt det i alla fall.
Far sa alltid att:
 -Lika bra att låta det vara så kan du byta till C när du gifter dig

Varför detta jobbiga inlägg om en sketen stavning, när det klart och tydligt är med K i folkbokföringen.
Tja, en existensiell kris kanske... 

Det var så här att när resan till Venezuela bokades sades det att när handpenningen betalats kostade det pengar att ändra. Jag att det stavades med C eftersom det går automatiskt, men idag kom jag på att jag skulle kolla i passet. Givetvis med K såklart, typiskt mig. Ringde stumpan, för att försöka få det fixat, visade sig att handpenningen betalades igår. Grova kommunikationsproblem i detta huset. Inte mellan stumpan och mig, utan mellan mina öron och min hjärna.

Svärmor ringde nu ikväll och berättade att det löste sig trots allt, och inga avgifter togs ut. Skönt.

Så nu får jag väl heta med K fast det egentligen är med C.

Jag och stumpan har inget bröllop planerat i det närmaste, men när jag gör det, då jävlar ska (-vill-) jag byta till något häftigt efternamn: Skywalker, Terminater, Geronimo eller Nyriik.
Eller varför inte Lyubdegybeorbgf. Lite svårt att hålla reda på alla bokstäverna där bara, och där om något är det som upplagt för att bli fel i folkbokföringen. Eller efter ett par öl på krogen.

Men det blir väl ett simpelt C skulle jag kunna ana...
Jag återkommer till detta den dagen jag vet.
Over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andree

Hej jag heter Andree och är närmare en gubbe än en grabb. Bor tillsammans med min sambo och min dotter i ett renoveringsobjekt jag köpte när jag var nitton år som vi renoverar när ork och lust infinner sig. Jag har just startat min föräldraledighet och tycker att det är spännande att få vara tillsammans med min dotter hela dagarna.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela