Andree

Akvarist? Eller hur man lättast rengör ett akvarium.

Publicerad 2008-04-01 23:15:23 i Allmänt,

När jag var riktigt liten och min syster bara var något år hade mina föräldrar hade ett akvarium. I alla fall vill jag minnas att vi hade det. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket av fiskarna mer än att dom hade Neon Tetra och någon Scalar. Men jag kommer i håg att det var rofyllt att titta in i denna vattenvärld och se dessa, i alla fall flesta, färgglada krummelurer som simmade runt i vattnet. Jag kommer också ihåg att det var ganska stort och att det var skitkul att leka med magnetgrejen som rensade bort algerna. Och när mamma och pappa inte såg på "råkade" man göra så att innermagneten lossnade och man blev tvungen att plocka upp det igen. Har ett svagt minne av att jag även försökte klappa dom, men dessbättre för firrarna med mindre lyckat resultat. Om det var på grund av detta eller några andra orsaker som gjorde att det stoppades undan kommer jag inte ihåg.

Några år senare tyckte väl far att det var kul med dessa krummelurer i vattnet igen. Jag har för mig att vi hade det där far idag har sin bar, men jag är inte säker. Skit samma, det viktiga är inte placeringen utan vad som hände. Mor och far hade haft det ett tag och lyckats få igång det med en massa firrar. Det ska mycket till för att det ska funka i vattenvärlden. Ph-värden, hårdhet, syre och att fiskarna trivs med varandra, för inte ens det är till att lita på. Men som sagt det var en massa firrar, gissar på runt ett tjugotal stycken. Mina föräldrar var speciellt förtjusta i en Black Molly, och jag har alltid ju varit förtjust i Neontetrorna.

Jag gillade att kolla på dom och leka med magnetgrejen då och då. Men min lillebror, han upptäckte en gång att glasen var lite algigt och tyckte väl att det var mesigt att hålla på med magnetrakan, så han gjorde som han brukar göra med sig själv när han själv blev skitig.

Han hällde i en rejäl skvätt schampoo. En riktigt rejäl skvätt.
På den tiden, när min lillebror var liten, kan jag tänka mig att det var en viss spänning för far att komma hem ifrån jobbet efter de hårda och sega arbetsdagarna och få reda på vad för hyss som hänt efter han kört till jobb. Inte för att lillebror hittade på mycket hyss, men vi var tre illbattingar som hittade på lagom många hyss. Och vi gjorde hyssen när far inte var hemma. Hursomhelst, när schampoot sögs in i cirkulationspumpen blev ordentligt löddrigt, och nästan alla fiskar dog. Nästan alla av ett tjugotal, utom en mal och en gul fisk som kan ha varit någon form av ciklid. Malen levde kanske i en vecka innan han gav upp, och den stackars gula fisken blev vit. Nästintill kritvit, och schampoot måste ha skadat hans lilla huvud, för efter det kunde han bara simma åt ett håll. Han behölls inte heller en längre tid. 

Efter det har far vägrat att starta upp akvariumet igen. Jag kan förstå honom. Men det ska tilläggas att min lillebror fick hjälp av min lillasyster och att dom fått idén av ett barnprogram.

Men i lördags uppfyllde jag en dröm som jag haft sedan dess. Jag har köpt ett litet akvarium på 54 liter, och jag har köpt till lite växter. Det var ett jäkla pillemoj att trycka ner dom i "jorden" som består av något som jag skulle beskriva som pellets eller skitsmå kulor.  Jag fick trycka ner dom ett par gånger innan dom höll sig nere, sen gick jag ut på internet och kollade runt för att få lite idéer om hur man man kan inreda sitt akvarie, sen gick jag ner igen och ryckte upp varenda planta igen och möblerade om -suck. Nu är jag någorlunda nöjd, skulle bara vilja ha något gräsliknande. Jag fick även lite idéer om hur man kan göra bakgrunder och fick för mig att jag skulle göra det. Jag höll på ett bra tag med en wellpappskiva, men det såg ut som något man hostar upp efter en vild fest. Dessutom böjde den sig värre än en pilbåge. Jag testade att lägga tryck på och sedan den hade torkat måla in andra färger, men den kaserades ganska omgående. Sedan lekte jag konstnär med Sandras akvarellpapper, knycklade ihopa dem till en boll, vecklade ut dem igen och tejpade fast dem. Det blev snyggt och ger mer struktur på bakgrunden. Nu är det bara firrarna som saknas. Men det kommer kanske till helgen. Foton kommer i så fall komma då.

Skulle det nu vara så att jag inte kan komma igång med firrarna, vem vet, så har jag lovat mina marsvinsgrabbar att dom har fått en inomhuspool.

Over and out

Kommentarer

Postat av: Sambon

Publicerad 2008-04-01 23:32:57

Vi har varit tillsammans för länge när vi skriver liknande inlägg och dessutom använder samma ord för att beskriva det... *suck* But you know you love me! ;))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andree

Hej jag heter Andree och är närmare en gubbe än en grabb. Bor tillsammans med min sambo och min dotter i ett renoveringsobjekt jag köpte när jag var nitton år som vi renoverar när ork och lust infinner sig. Jag har just startat min föräldraledighet och tycker att det är spännande att få vara tillsammans med min dotter hela dagarna.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela